Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az oldal böngészésével elfogadja ezt.
Értem Részletek
Facebook Tumblr Facebook
Foglalkozás-egészségügyi vizsgálat Orvos válaszol Forduljon hozzánk bizalommal!

Miért szükséges a munkáltatónak a foglalkozás-egészségügyi (régi nevén: üzemorvosi) szolgáltatás?

1995-ben született egy rendelet, mely megszüntette az állam kötelezettségét a munkavállalók üzemorvosi ellátásával kapcsolatban, ugyanakkor kötelezte a munkáltatókat, hogy dolgozóik részére munka-egészségügyi, ún. foglalkozás-egészségügyi ellátást biztosítsanak.

2007-ben a regisztrálást és ellenőrzést az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMFF) hatáskörébe utalta. Erről a 70/2007 (IV.14.) Korm. rendelet (2) bekezdése rendelkezik.

A munkáltatónak komoly jelentési kötelezettsége van az OMFF felé, az utóbbi időszak munkaügyi ellenőrzései és az ennek következtében esetlegesen kiszabott bírságok mutatják az ezen a téren gyökeresen megváltozott helyzetet.

Az ide vonatkozó rendeletek:

  1. A 27/1995/ VII. 25. NM alap rendelet értelmében a Foglalkozás-egészségügyi Szolgálat olyan – elsősorban preventív – szolgálatot jelent, amelynek feladata egyrészt a munkahelyi megterhelés /fizikai, szellemi, lelki/ és a munkahelyi károki tényezők /fizikai, kémiai, biológiai, pszichoszociális, ergonómiai/ felkutatása, folyamatos ellenőrzése, másrészt javaslattétel ezek egészséget nem károsító szinten tartásának módszereire, harmadrészt a munka adaptálása a munkavállalók képességeihez a testi, szellemi és lelki egészségi állapotuknak megfelelően, negyedrészt a munkavállalók egészségének ellenőrzése munkájukkal kapcsolatban. További rendeletek ennek szellemében születtek.
  2. A 2004. évi XI. törvény a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény módosításáról a munkaegészségügyi szaktevékenységnek minősülő feladatokat határozza meg.
  3. A 2007. évi törvénymódosítás kimondja, hogy „A Foglalkozás-egészségügyi Szolgálat látja el az (előző jogszabályban felsorolt) munkaegészségügyi szaktevékenységnek minősülő feladatokat” nevezetesen /az orvos egészségügyi feladatok ellátásán túl/
    • részt vesz a létesítmények, gépek, berendezések, munkavédelmi üzembe helyezésén,
    • részt vesz az egyéni védőeszköz, munkaeszköz, technológia rendeltetésszerű alkalmazása során bekövetkezett veszélyeztetés kivizsgálásában,
    • részt vesz a munkahelyi kockázatértékelés elvégzésében, felülvizsgálatában,
    • elvégzi a megelőzési stratégia munkaegészségügyi tartalmának kialakítását,
    • részt vesz az egyéni védőeszközjuttatás belső rendjének meghatározásában,
    • feladata az elsősegélynyújtó személyek szakmai felkészítése, irányítása
    • és a vezetői szemléken, ellenőrzéseken való képviselet.
  4. A 70/2007. /IV.14./ Kormányrendelet értelmében a Foglalkozás-egészségügyi Szolgáltatónak jelentési kötelezettsége van a területileg illetékes munkavédelmi felügyelőség felé. Az OMMF – munkavédelmi hatóságként látja el a Foglalkozás-egészségügyi Szolgálat munkavédelmi feladatokra kiterjedő szakmai irányítását, és ellenőrzését is. /2007. évi CLXI 6 §/

Mit tartalmaz a foglalkozás egészségügyi vizsgálat?

A foglalkozás-egészségügy alapszolgálat tevékenysége a Megrendelő által üzemeltetett munkahely tartalmi és helyi ismeretében az ott dolgozók A-B-C-D foglalkozás-egészségügyi osztályba sorolásával indul. Ezt követi a munkavállalók munkaalkalmassági vizsgálata, melynek célja annak eldöntése, hogy az illető alkalmas-e az adott munkakör betöltésére, ill. folytatására.

A munkaalkalmassági vizsgálat a 33/1998 (VI.24.) rendelet előírásának megfelelően:

  • teljeskörű kikérdezés
  • fizikális vizsgálat
  • szemészet (látásélesség, színlátás)
  • hallás és idegrendszeri vizsgálat
  • a foglalkozás függvényében rutin laboratóriumi (T.vérkép és vizelet) meghatározások
  • 40 év felett vagy szükség esetén EKG ill. terheléses EKG vizsgálat.
  • A vizsgálatra megjelenők számára kötelező a kerületi gondozóban elvégzett, 1 évnél nem idősebb, mellkas-rtg lelet bemutatása

A foglalkozás egészségügyi vizsgálatot végző szolgáltató évente legalább egyszer munkahelyi helyszíni kiszállással szemlét tart (foglalkozás-egészségügyi bejárás) és erről a rendeletnek megfelelően jegyzőkönyvet készít.

Gondoskodik a fentiek dokumentálásáról, az egészségügyi események az ÁNTSZ felé való jelentéséről. A vizsgálatok dokumentációját (törzslap) Szolgáltató őrzi az egészségügyi dokumentumok titoktartási szabályai szerint. Az alkalmassági vizsgálat eredményéről munkaadó elsőfokú alkalmassági véleményt kap az előírt formanyomtatványon.


1125 Budapest, Virányos út 23/d.
Tel: +36 30 222 5502
        +36 1 275 0374
        +36 1 275 0375
        +36 1 275 0377
        +36 30 222 5502
Fax: +36 1 275 0380
E-mail: recepcio@viranyosklinika.hu

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.
Iratkozzon fel a
Hírlevelünkre!
Close
Ugrás a lap tetejére