Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az oldal böngészésével elfogadja ezt.
Értem Részletek
Facebook Tumblr Facebook

A stressz kezelése és csökkentése

A tartósan fennálló stressz, a folyamatos feszültség, amely állandó készenléti állapotot követel a szervezettől, akár komoly egészségkárosodást eredményezhet, mivel gyengíti a szervezet ellenálló képességét. Ezért fontos, hogy tegyünk a stressz ellen a rendelkezésünkre álló lehetőségekkel.
Azt a folyamatot, melynek során a személy megpróbál szembeszállni a stresszel, megküzdésnek nevezzük, melynek több formáját alkalmazhatjuk:

Ezek egyike a problémamegoldó módszer, amely akkor működik, ha megváltoztatjuk a stresszt okozó helyzetet, vagy újraértékeljük azt.
Ha erre nincs lehetőség, jó módszer lehet az érzelmi reakció is, amikor nem a problémára koncentrálunk, hanem a negatív érzelmeket próbáljuk meg csökkenteni.
A harmadik lehetőség a társas támogatás keresése, amikor egy rokontól, baráttól kérünk tanácsot.

Selye János (1907-82), a stressz elmélet megalapozója

Maga a stressz fogalma a 30-as években Selye János kutatói munkássága nyomán vált ismerté.
Selye azt vetette fel, hogy bizonyos hatások, melyek az érzelmi, vegetatív életünkre hatnak, nagyon komolyan és károsan befolyásolják szer¬vein¬ket, életünket. Először Selye tette tudományos vizsgálatok tárgyává a lélek és a test kapcsolatát.
Kutatásai alanyául patkányokat alkalmazott és a különböző idegi, fizikai bántalmazások (stressz) hatását vizsgálta az egyes szerveken. Hamar kiderült, hogy szinte minden szerv komoly károsodást szenvedett, mely károsodások egy ideig visszafordíthatóak voltak, azonban egy idő után az egyén halálához vezettek.
Ezek a szervek, szervrendszerek a következők voltak: szív és érrendszer, immunrendszer, mellékvese és vesék, a tápcsatorna, valamint a bőr és bőrfüggelékek.

Nézzünk meg a hatékony stresszkezelés néhány eszközét!

1. Újraértékelés
Az újraértékelés egy olyan technika, amikor a dolgokat egy más szempontból próbáljuk meg nézni, árnyaltabban átgondolva a helyzeteket.

2. Pozitív gondolkodás
A túlzott stressz negatívan befolyásolja a hangulatunkat, közérzetünket és hajlamosak vagyunk mindent negatívan látni. Tanuljuk meg kiszűrni a negatív eseményeket, és találjuk meg a pozitívumokat a különböző helyzetekben! Fókuszáljon az erősségeire, gondolkodjon el azon mik azok a negatív dolgok az életében, amelyeket Önt képes befolyásolni és változtasson ezeken, viszont vannak olyan aspektusai az életnek, amelyekre Ön nincs hatással, ezeket pedig el kell tudni fogadni.

3. Szervezze meg az életét
Alakítson ki megfelelő időgazdálkodást, írjon egy listát a teendőkről, hogy mikor mit kell végrehajtani és mennyi időt vesz igénybe. Rangsoroljon a feladatok között, és a legfontosabbal kezdje, a lényegtelen és időrabló tevékenységeket próbálja meg elkerülni! Ha látja maga előtt, mely feladatra mennyi ideje jut, sokkal könnyebben birkózik meg velük.
Tanuljon meg „nem”-et mondani! Ne legyünk maximalisták, alaposan megnehezíti a saját életét, ha önmagát stresszeli a túl magas elvárásokkal.

4. Társas támogatás
Mondja el problémáit az Önhöz közeli személyeknek és törődjön másokkal. Tanulmányok sora bizonyította be, hogy a társas támogatás az egyik legfontosabb védő faktor a stresszel és betegségekkel szemben. Ha úgy érzi, szüksége van egy „gyógyító beszélgetésre” szakember segítségét is igénybe veheti.

5. Egészséges táplálkozás
Mérsékeljük az élvezeti cikkek fogyasztását (kávé, alkohol, cigaretta). Fogyasszon minél több zöldséget, gyümölcsöt, halat, igyon elegendő folyadékot és kerülje az egészségtelen ételeket!

6. Sportoljunk
A mozgás kedvezően hat a vérellátásra, a légzésre, az anyagcserére és a hangulatunkra, elősegíti az immunrendszer működését. Olyan sportot válasszunk, amely valóban kizökkent, és közben félretehetjük a problémáinkat. Ha társas sporttevékenységet választunk, még a közös mozgás örömét is megtapasztalhatjuk.

7. Relaxáció
A rövid, néhány perc alatt elvégezhető különböző relaxációs módszerek, beillesztve a napi tevékenységek közé, azonnali kikapcsolódást, felfrissülést hoznak.

+1 Hagyjon időt Önmagára is!
Munka után, és szabad időnkben foglalkozzunk saját magunkkal! Az emberi idegrendszer regenerálódásához teljes nyugalomra, csendre, kikapcsolódásra, örömre és szórakozásra van szükség. Találjuk meg, mi az, ami kizökkent a mindennapi hajtásból, feltölt bennünket életkedvvel és új élményekkel, kielégíti saját vágyainkat, szükségleteinket.
Ez lehet valamilyen hobbi, zenehallgatás, tánc, egy kiadós séta, találkozás barátainkkal, lazító módszer, stb.
A jól-létünkhöz elengedhetetlen a pozitív énkép, az önbizalom, amelyet úgy érhetünk el, ha helyesen ítéljük meg önmagunkat, tisztában vagyunk jó és rossz oldalunkkal és jó tulajdonságainkat folyamatosan erősítjük.

Sági Andrea
egészségpszichológus

Stresszkezelés

1125 Budapest, Virányos út 23/d.
Tel: +36 30 222 5502
        +36 1 275 0374
        +36 1 275 0375
        +36 1 275 0377
Fax: +36 1 275 0380
E-mail: recepcio@viranyosklinika.hu

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.
Iratkozzon fel a
Hírlevelünkre!
Close
Ugrás a lap tetejére