Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az oldal böngészésével elfogadja ezt.
Értem Részletek
Facebook Tumblr Facebook

Kiből lesz bajnok? A csúcsteljesítmények pszichológiai háttere

4. rész

Cikksorozatunk előző 3 részében (augusztusi, szeptemberi és októberi hírlevél) azonosítottuk a sikeres sportteljesítmény alapjául szolgáló pszichológiai jellemzőket, és megnéztük részletesen a csúcsteljesítmény élmény pszichológiai összetevőit, valamint a sikeres és sikertelen sportolók közti pszichológiai különbségeket.

A sikeres sportolók által alkalmazott mentális felkészülési stratégiák

A mentális felkészülés növeli a flow-állapot (áramlat-élmény, amely a csúcsteljesítmény elérését segíti, lásd szeptemberi hírlevél) elérésének a valószínűségét. A mentális (lelki) felkészülés – és általában a pszichológiai munka – tanulási folyamat: ismeretszerzés önmagunkról, amely folyamatban a változás lehetősége rejlik.

Ez a mentális felkészülés a következőket tartalmazza:

Clipboard01

  • A magabiztosság és pozitív attitűd, hozzáállás fenntartása
  • A verseny előtt kidolgozott tervek követése és végrehajtása
  • A versenyt megelőzően optimális fizikai felkészülés
  • Az optimális aktivációs szint elérése
  • A teljesítmény szempontjából megfelelő motivációs szint elérése
  • Összehangolódás a mozdulatokkal és a teljesítménnyel- jó közérzet
  • A feladatra való koncentrálás
  • Optimális környezeti és helyzeti feltételek

A flow élményhez kapcsolódnak még a pozitívan észlelt képességek, a célorientáció (közeli és távoli célok) és az alacsony szorongás. Jackson (1998) szerint a flow élmény szempontjából a legkritikusabb faktor, hogy a sportoló hogyan és milyennek észleli a saját képességeit.

Szerinte, „ha a sportoló hisz önmagában és a képességeiben, akkor valószínűbb, hogy egyensúly a kihívások, és a képességek között kialakul az egyensúly, még akkor is, ha ezek a kihívások meglehetősen magas szintről származnak”.A flow élményhez kapcsolódnak még a pozitívan észlelt képességek, a célorientáció (közeli és távoli célok) és az alacsony szorongás. Jackson (1998) szerint a flow élmény szempontjából a legkritikusabb faktor, hogy a sportoló hogyan és milyennek észleli a saját képességeit.

Itt megjegyezném, hogy fontos, hogy az edző, és a tágabb sportolói rendszer (pl. szülők, sportklub stb.) is higgyen a sportolóban és jó teljesítményében.

Azok a sportolók, akik megtanulnak magabiztosnak lenni, kizárólag az adott helyzetre koncentrálni, kontrollálni a szorongásukat és megfelelő, de egyúttal kihívást jelentő célokkal rendelkeznek, gyakrabban élik át a flow-élményt és gyakrabban, érik el a csúcsteljesítmény állapotát.

Clipboard01„Szerintem a mentális felkészülés a lényeg, és az nem egy órával a verseny előtt kezdődik, hanem előtte egy évvel, fél évvel, amikor a versenyző elkezdi leképezni a versenyhelyzetet, látja magát a medencében a verseny előtt, hogy miként fog teljesíteni, egészen addig, hogy beér a célba, ránéz a kivetítőre, és ott az egyes a neve előtt, és az idő, amit úszott. Nagyon sokféleképpen lehet úszni, de nem azt képezed le, hogy milyen technikával úszol, hanem azt, hogy bírod, elöl vagy, jó állapotban vagy, érzed, hogy eggyé válsz a vízzel… Meg azt is, hogy nem izgulsz…”

Pásztory Dóra kétszeres paralimpiai bajnok úszó.

Folytatjuk…

Sági Andrea sportszakpszichológus

Virányos Klinika

asagi@viranyosklinika.hu

1125 Budapest, Virányos út 23/d.
Tel: +36 30 222 5502
        +36 1 275 0374
        +36 1 275 0375
        +36 1 275 0377
Fax: +36 1 275 0380
E-mail: recepcio@viranyosklinika.hu

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.
Iratkozzon fel a
Hírlevelünkre!
Close
Ugrás a lap tetejére