Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az oldal böngészésével elfogadja ezt.
Értem Részletek
Facebook Tumblr Facebook

Kiből lesz bajnok? A csúcsteljesítmények pszichológiai háttere

1. rész

Sok tehetséges és kitűnő fizikális adottságokkal rendelkező sportoló él köztünk, de mégsem mindenki lesz olyan világklasszis, mint Hosszú Katika, aki háromszoros világbajnok gyors- és vegyes úszó, olimpikon. Az első olyan versenyző, aki egy időben tartja a világcsúcsot rövid pályán mindhárom vegyes úszó számban, és mellesleg a University of Southern California pszichológiát hallgat.

sportoló

De mi kell ahhoz, hogy valaki csúcsteljesítményre legyen képes?

Első lépésként definiálnunk kell, hogy mi is az a csúcsteljesítmény. Gayle Privette a Nyugat-Floridai egyetem professzor emeritusa szerint a csúcsteljesítmény

„olyan viselkedés, amely meghaladja az átlagos teljesítmény során mutatott viselkedést”, „a felsőbbrendű működés egy állapota”.

Ez az állapot bizonyos pszichés és mentális faktorok eredménye. A csúcsteljesítmény előfeltétele, egy bizonyos szintű fizikai kondíció, és a teljesítményhez szükséges fizikai készségek tökéletes végrehajtása.

A csúcsteljesítmény relatív; minden sportoló jelenbeli képességszintjétől függ. A csúcsteljesítmény bekövetkezése akkor a legvalószínűbb, ha a sportoló képességei megfelelnek az adott helyzet követelményeinek vagy kihívásainak, képes az úgynevezett flow vagy áramlat-élménybe kerülni (1.ábra) (Csíkszentmihályi, 1990; Jackson, 2000).

A flow nyolccsatornás modellje

      1.ábra. A flow nyolccsatornás modellje

(Forrás: Massimini, Carli, 1988; Csíkszentmihályi 1990 átdolgozva

A modell alapján a flow többnyire csak akkor lép fel, amikor az egyén képességének és a teljesítendő feladata nehézségi szintje magas. Képzeljünk el két egymás ellen játszó teniszjátékost, egyikük a világranglista 132. helyen foglal helyet, míg a másik játékos 45.

A példában elsőként említett játékos csalódást, szorongást, majd nyugtalanságot él át valószínűleg játék közben, mivel a feladat túl nehéz, túl sok erőfeszítést igényel a képességeihez képest. Míg a 45. helyen kiemelt teniszjátékos ellazul, majd unatkozni kezd, mivel a képességeihez viszonyítva könnyebb feladatot kap. Egykedvűséghez vezet, ha a képességek sem túl nagyok, és a feladat is kevés erőfeszítést kíván.

A csúcsteljesítmény áttekintése

Egy felmérés során, ahol az olimpikonok mentális, fizikai és technikai felkészültségét vizsgálták, azt találták, hogy egyedül a mentális felkészültség az a faktor, amely szignifikánsan előrejelzi az elért sikereket (Orlick & Partington, 1988).

Ráadásul, egy másik, profi baseballjátékosokkal végzett vizsgálat (Smith & Christensen, 1995) is azt mutatja, hogy a pszichológiai készségek, és nem a fizikaiak azok, amelyek szignifikánsan előrejelzik a dobási teljesítményt.

A legtöbb sportoló és edző elismeri, hogy a sportban elért sikerek 40-90%-a a mentális faktoroknak köszönhető. Minél kimunkáltabbá válnak a fizikai készségek, annál nagyobb szerepet kapnak a pszichés képességek.
Nem ritka, hogy egy verseny után azt halljuk, hogy ma az nyert, aki mentális a legjobban bírta azon az adott napon. Rushall (1989) azt állítja, hogy „a sportolói kitűnőség kulcsa a pszichológia”.

Jack Nicklaus2. ábra Jack Nicklaus

Egy híres golfjátékos, Jack Nicklaus (2.ábra) szerint a mentális felkészülés az egyetlen kritikus faktor a csúcsteljesítmény szempontjából, és ez nem meglepő állítás, tekintve, hogy szerinte a golf 90%-ban az agyban játszódik.

Ha a pszichés aspektus ennyire fontos a teljesítmény szempontjából, akkor a csúcsteljesítmény során is létezik, egy ideális, belső pszichológiai atmoszféra. Öt fő forrás segíthet azonosítani a sikeres sportteljesítmény alapjául szolgáló pszichológiai jellemzőket:

      1. A sikerhez kapcsolódó szubjektív élmények

          2. A sikeres és sikertelen sportolók közti pszichológiai különbségek

          3. A harmadik forrás az egyéni sportolók legjobb és legrosszabb teljesítményéhez kapcsolódó érzelmi állapotok összehasonlítása, ezáltal kirajzolódik az optimális működés egyéni színezete

          4. A negyedik forrás a sikeres sportolók által alkalmazott mentális felkészülési stratégiák

              5. Az ötödik forrás, pedig abból az edzőknek, sportolóknak és sportpszichológusoknak feltett kérdésből fakad, hogy szerintük vajon mitől válik valaki sikeressé a sportban

              Folytatjuk…

              A következő részben a sikeres sportteljesítmény forrásairól lesz szó részletesen.

              Sági Andrea

              pszichológus, sportpszichológus

              Virányos Klinika

              asagi@viranyosklinika.hu

1125 Budapest, Virányos út 23/d.
Tel: +36 30 222 5502
        +36 1 275 0374
        +36 1 275 0375
        +36 1 275 0377
Fax: +36 1 275 0380
E-mail: recepcio@viranyosklinika.hu

Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak választ minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.
Iratkozzon fel a
Hírlevelünkre!
Close
Ugrás a lap tetejére