1989 óta hatszorosára nőtt az elmúlt év végégig a regisztrált szifiliszes betegek száma Magyarországon – hívta fel a figyelmet az InfoRádiónak nyilatkozó bőr- és nemigyógyász szakorvos.

Várkonyi Viktória azt is elmondta: miért maradnak felderítés nélkül ezek az esetek. Egyre inkább terjed a HIV is Magyarországon, de megjelent egy új nemi betegség is, amelyet korábban csak a trópusokon diagnosztizáltak. A szakértő azt tanácsolta: ha meg akarja magát védeni a nemi úton terjedő betegségektől, használjon óvszert!

Dr. Várkonyi Viktória, a Virányos Klinika és Patika bőr- és nemigyógyász szakorvosa, valamint a Magyar STI Társaság elnöke részletesen beszél a szexuális érintkezéssel terjedő fertőzések tüneteiről, jellegzetességeiről, azok kezelési módjairól.

• A szifilisz volt, van és lesz. Röviden így lehet megfogalmazni. A penicillin bevezetése áttörés volt a terápiában, és ma is szuverén szere a betegségnek. Tehát a penicillinnel, ha időben derül ki a szifiliszes fertőzés, akkor gyakorlatilag a betegeket meg lehet gyógyítani. Kelet-Európából indult el a járvány a 90-es évek elején. A Szovjetunió összeomlását követően rengeteg szifiliszes eset fordult elő az oroszoknál, ukránoknál, a hajdan volt Szovjetunió országaiban. Ha emlékszünk rá, a 90-es években eléggé átjárható volt a kelet-magyarországi határ, és bizony szexmunkások érkeztek arról a vidékről. Tehát gyakorlatilag Kelet-Magyarországon indult el a járvány, méghozzá Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, majd onnan Hajdú megyében, és kis lóugrásokkal terjedt az országban. Azóta pedig rendesen elterjedt. Ma nincs egy fehér folt sem, egyetlenegy megye sem, ahol ne lenne szifilisz. Változó intenzitással egyre több a beteg. 1989-ben Magyarországon összesen 98 szifiliszes esetet ismertünk, az Országos Epidemiológiai Központ adata szerint 2014-ben ez 623. És hány olyan eset lehet, akik már fertőzöttek, de valamilyen oknál fogva késlekedik a kezelésbe vételük. Ők egészen addig, amíg a kezelést meg nem kapják, addig vidáman tudják tovább adni a fertőzést. Talán vigasztaló, hogy a járványügyi adatok alapján a fertőzötteknek egy jelentős százalékát a korai, nagyon fertőző szakaszban szűrik ki. És talán az is biztató, hogy a fertőzötteknek körülbelül ötven százaléka a tünetes szakaszban kerül felderítésre.

• Akkor fertőz nagyon a betegség, amikor a tünetek megjelennek?

• Összefüggést mutat. Ez egy ciklusokban zajló betegség. Megfertőződik valaki, majd körülbelül jó három hét múlva lesz az elsődleges tünet egy fájdalmatlan seb formájában, amit vagy észrevesz a beteg, vagy nem, de az már hemzseg a kórokozótól. Majd az magától meggyógyul. Közben a vére pozitívvá válik, és utána körülbelül két és fél, három hónap múlva megjelennek a szifilisznek a generalizált bőr- és nyálkahártyatünetei. Ez az a szakasz, a kemény fekély, amikor az elsődleges szifilisz is nagyon fertőz, a vér nagyon pozitívvá válik, minden teszt erősen reaktív, és megjelennek a bőrtünetek. Ez a szifilisznek a második virágzása – így hívják – és vannak nyálkahártyatünetek is. Hemzseg a treponéma pallidum a bőrtünetekben, a szájnyálkahártya-tünetekben és a közti időszakban is kimutatható a nyálban. Tehát nincs a betegnek tünete, de a szerológiailag abszolút pozitivitást mutató fertőzött egyén nyála rettenetesen fertőz. És ez az, amit nem szoktak az emberek tudni, mert azt gondolják, hogy a vérbajt orális kapcsolatból nem lehet megkapni. Tehát vannak szakaszai a betegségnek a fertőzéstől számítva, amikor nagyon fertőző, amikor a teljes szerológiai vérpozitivitás kialakul, és onnantól kezdve gyakorlatilag a második szakasznak a lecsengéséig a fertőzöttek nagyon fertőzőképesek a partner számára. Nemcsak a nemi váladékkal, hanem a nyál útján is. És ha a szexuális aktusnak a kivitelezését veszem figyelembe, akkor bizony az anális közösülés is fertőzést tud előidézni, mint ahogy elő is idéz. Második év végéig nevezzük korai fertőző szifilisznek. A második év után egy kicsit elcsendesedik. Ha még nem kapott kezelést a beteg, akkor ahogy az idő halad, nemi érintkezéssel egyre kevésbé fertőzőképes a treponéma, elbújik a szervezetben, és majd valamikor, évek múlva megjelennek a központi idegrendszerre jellemző tünetek. Tehát ha nem kezelnek valakit, akkor nagy a valószínűsége annak, hogyha túljutott a korai fertőző szakaszon anélkül, hogy felderítésre került volna mint fertőzött nemi beteg, eljuthat a késői, már vissza nem fordítható központi idegrendszeri szifiliszes állapotig. Tehát ma ezzel számolni kell.

• És ennek aztán a vége egy epilepsziás megbetegedés, demencia lesz?

• Igen. Tehát ha a paralízis progresszívát veszem – amit nekem még volt szerencsém orvostanhallgatóként látni, – az egy teljes elbutulást jelent. Tehát amikor a beteg mindene kezdi felmondani a szolgálatot, és az értelmes emberek teljes elhülyülés állapotába kerülnek, székletüket, vizeletüket maguk alá engedik, magyarul egy állandó orvosi, illetve ápolói felügyeletet igényelnek.

• És ilyenkor kiderül az, hogy mindezt a szifilisz okozta?

• Hogyha megnézik a…

• Gondol ilyenkor az orvos erre?

• Ma már gondolnak arra, hogy neuroszifilisz, de differenciáldiagnosztikailag egy kialakuló elbutulás kapcsán vagy olyan klinikai tünetek kapcsán, ami magyarázhatatlan, ma a repertoárban benne kellene, hogy legyen a szifilisz szűrővizsgálatok végzése vagy akár a HIV-szűrés is, mert hiszen annak is vannak központi idegrendszeri tünetei. Tehát magyarul: kell a neurológusoknak, pszichiátereknek is arra gondolni, hogy ha valakinél hirtelen személyiségváltozás kezdődik, annak a hátterében akár egy nemi úton szerzett fertőzés késői következménye áll.

• Miért nem fordulnak az érintettek a betegség tüneteivel orvoshoz? Abban bíznak, hogy majd meggyógyulnak, vagy pedig szégyellik a tüneteket?

• Ez is egy bonyolult kérdés. A betegek egy része valóban szégyelli, mert szégyelli azt, hogy félrelépett, szégyelli önmaga előtt is bevallani, hogy ez megtörtént, tehát várja a csodát. És miután a szifilisznél minden klinikai tünet a kezdet kezdetén szépen visszahúzódik, tehát mire döntésre jut saját magával, hogy el kéne menni orvoshoz, addigra lehet, hogy már el is tűnt például az elsődleges fekély tünete, és akkor a beteg megnyugszik és nem megy orvoshoz. Csak ő közben fertőz. Lehet, hogy majd csak akkor megy orvoshoz, amikor a másodlagos szakasz klinikai tünetei jelentkeznek, mert hiszen akkor tele van kiütésekkel. Igaz, nem viszket, de randa. Ezzel remélhetőleg már elmegy, és akkor remélhetőleg ki is derül. A másik, hogy miért nem mennek? Mert elmennek, de nem biztos, hogy a klinikai tünet alapján a betegség felismerésre kerül. Harmadik: nagyon gyakran a betegek, főleg, ha nemi szervükön látnak valamit, akkor rögtön benyúlnak a fürdőszoba-szekrénykébe, és ami kezük ügyébe adódik, fertőtlenítő hatású készítmény, azzal elkezdik kenni. Tehát a kórokozó direkt kimutathatóságát ezzel megnehezítik, mert a treponema pallidum egy rendkívül érzékeny kórokozó, és amit egy primer fekélyből ki lehet mutatni sötét látóteres vizsgálattal, az bizony, hogyha agyon van kenegetve, akkor már egy kicsit módosul. Szóval: ugye nem mer elmenni, visszahúzódnak a klinikai tünetek, azt hiszi, hogy meggyógyul, illetőleg nem biztos, hogy akihez fordult, az rögtön fel is ismeri. Nagyon fontos a szifiliszes elsődleges fekélynél, hogyha gondol rá az orvos és meg is mondja a betegnek, leveszi a vért szűrővizsgálatra, de egy rutin szűrővizsgálat esetlegesen még negatív, hogyha a beteg idejekorán érkezett. Tehát az elsődleges fekélynek van egy olyan szakasza, amikor bizonyos szerológiai vizsgálatok még negatív eredményt adnak. És ebbe nem szabad belenyugodni.

• Tehát a szifilisz diagnosztikájának eredményessége függ ugyanúgy a betegtől, mint az orvostól is, akinél fontos, hogy vannak tapasztalatai, tehát látott már szifiliszes beteget.

• Az rendkívül fontos, hogy a vizsgálóorvos a szifilisz rejtelmeit elég jól ismerje. Ismerje a szerológiai reakcióknak a viselkedését, ha sok beteget látott, akkor nem valószínű, hogy el fogja nézni.

• A magyar orvosok többsége rendelkezik ilyen tapasztalattal? Tehát nemcsak könyvből ismeri a szifilisz tüneteit?

• Jó lenne, hogyha az oktatásban, főleg a szakorvosképzésben ez minél hangsúlyosabban jelenne meg. Ma a medicina szinte minden területén ennek egy kicsit fokozottabb hangsúlyt kellene kapnia, hogy igen, ilyen van, tehát létezik, létező probléma. Ezt továbbképzéseken lehetne megvalósítani, ahol a témában tapasztalt szakemberek adnának elő, bemutatná a szifilisz klinikumának, diagnosztizálásának a rejtelmeit, buktatóit. Vagy olyan prezentációkra kerülne sor, ahol tanulságos eseteket kellene analizálni, úgy hogy a többi kolléga abból le tudja szűrni a maga számára azt, ami a saját szakterületére és az általános orvosi gyakorlatához szükséges.

• Kiket érint egyébként Magyarországon a szifilisz? Milyen korcsoportokat? Illetve mi a nemi megoszlás?

•  A korcsoport körülbelül ugyanaz, mint a HIV-nél, tehát a fiatal felnőtt korosztály, akiket elsődlegesen érint.

• Főként homoszexuálisak?

• Igazán a szifiliszes adatszolgáltatásból ez idáig nem derült ki, tehát erre konkrétumokat nem lehet mondani. A tapasztalat azt mutatja, hogy bizony, ma a szifilisz a melegek körében jobban terjed. Gyakori a partnerváltás, ismeretlen partnerkapcsolatok, de a heteroszexuálisok se bízzák el magukat, mert egy alkalmi kapcsolatból is simán hazavihetik a szifiliszes fertőzést anélkül, hogy tudnák. Tehát gyakorlatilag, ha valaki könnyelműen belebonyolódik alkalmi kapcsolatba és ha csak azt mondja, hogy de hát csak egy orális kapcsolat volt, akkor is ott a primer fekély. Nem védi semmi attól, hogy a fertőzött egyén szájában jelenlévő kórokozók az ő nemi szervén keletkezett mikroszkopikus sérüléseken keresztül ne idézzen elő egy fertőzést.

Az interjú további részletei és a hanganyagok ide kattintva megtalálhatóak.