A fejlett világban, és így hazánkban is, a szív- érrendszeri betegségekben halnak meg a legtöbben.

Az alábbi ábrán jól követhető, hogy az 1970-es évektől a keringési betegség miatt történt halálozás az összes halálozásnak már több mint a fele!

szures

A keringési rendszer betegségeinek nagy többsége az érelmeszesedés (atherosclerosis) talaján jön létre, és ennek hátterében jól azonosítható rizikófaktorok vannak.

A rendszeres szűrővizsgálatok, az időben elvégzett kockázatbecslés, az életmód–tanácsadás, és a szükség szerint alkalmazott gyógyszeres megelőzés csökkenti a betegség kialakulásának esélyét, meghosszabbítja az egészségben eltölthető éveket!

A Virányos Klinika teljeskörű szív-érrendszeri szűrése segít időben felismerni a kezdődő keringési betegségeket, lehetővé teszi a meglévő rizikófaktorok kiiktatását.

40 éves kor felett érdemes évente felkeresni a kardiológus szakorvost.

40 éves kor alatt ajánljuk:

–  azoknak, akiknek a családjában előfordult (korai életkorban fellépő) szív-érrendszeri betegség

–  azoknak, akiknek magas vérnyomásuk van

–  azoknak, akik cukorbetegek

–  azoknak, akiknek magas a koleszterinszintjük

–  azoknak, akik stresszes életet élnek

A szív-érrendszeri szűrés tartalma

1. Kardiológiai alapvizsgálat:

részletes, alapos kórtörténet-felvétel (anamnézis) lehetővé teszi a rizikófaktorok felismerését, irányt mutat a további vizsgálatok szükségességének megítélésére, szakorvosi vizsgálat (fizikális vizsgálat)

1. EKG

• a szív elektromos tevékenységének feltérképezése: számos szívbetegség felismerését lehetővé teszi

1. Echokardiográfia (szívultrahang-vizsgálat)

• a szív morfológiai és funkcionális állapotát mutatja meg.

1. Ergometria (terheléses EKG-vizsgálat)

• ezen vizsgálat során a keringési rendszer fizikai terhelésre bekövetkező változásait vizsgáljuk folyamatos EKG- és vérnyomáskontroll segítségével.

1. Arteriográfia

• az érelmeszesedés szűrővizsgálata

1. Laborvizsgálatok:

• rizikófaktorok kiszűrése: vércukor, összkoleszterin, HDL-koleszterin, triglicerid

• alapvető ionok szintjének mérése (nátrium, kálium), illetve vérképvizsgálat

Dr. Andrássy Gábor Ph.D.

kardiológus főorvos